Televizyon tek yönlü bir iletişim aracıdır. Tek yönlü
iletişim, kaynak ile alıcının karşılıklı ilişkiye girmediği bir türdür. Hedef
iletinin alıcıya ulaşmasıdır.
*Televizyondan gelen iletiye çocuğunuz cevap verme gereksinimi
duymaz. Sessizce ve dikkatli bir şekilde televizyonu izlemeye devam eder. Bu da
tek yönlü iletişimde olduğunu gösterir. Bir reklamı, çizgi filmi, programı
izlerken izleyici konumunda kalır.
Tek yönlü iletişim çocuğun pasif hafızasını geliştirirken,
çift yönlü iletişim yani karşılıklı konuşma aktif hafızayı geliştirir.
Her evde televizyonun olduğunu düşünürsek ebeveynlerin
dikkatli ve disiplinli olması gerekir.
*Çocuğunuz televizyonun karşısında aşırı derecede kalırsa bu
sürede karşılıklı iletişime geçemediği için dil gelişimi geriler. Çünkü konuşmaya ihtiyaç duymadığı için
konuşmadan geçirdiği vakitlerde dilini geliştirmesi beklenemez. Sadece duyarak
tüm kelimeleri konuşamaz.
Çocuğun konuşacak gerçek insanlara ihtiyacı vardır. Böylece
karşılıklı bir iletişim olur ve çocuk konuşmak için kendini zorlar. Gelişim
için bireyin bulunduğu durumundan daha iyisini istemesi ve çabalaması gerekir.
0-3 yaş arası en önemli dönemdir. Bu dönemdeki çocuklar
günde 1-2 saatten fazla televizyon izlememelidir. İzlenilen programlar ebeveyn
tarafından takip edilmeli ve içerikleri uygun bulunan program izletilmelidir. Bu
koşullarda izlenilen televizyonun faydalı etkileri olabilir.
Uzun süre televizyonun karşısında vakit geçiren çocuklarda
otizme benzeyen belirtiler görülebilir ancak televizyon izleyerek otizmli olunmaz. Otizmi olan çocuğun belirtilerini ağırlaştırabilir.
Çocuğun bakımını üstlenen kişilerin çocuğu televizyon
başında bırakmasının birçok olumsuz sonucu vardır. Çocuk bu sürede ilgi ve
sevgi ihtiyacını karşılayamamaktadır. Bu da çocuğun çevresine karşı ilgisiz
kalmasına, duygularını ifade edememesine, iletişim başlatmada isteksiz olmasına,
göz teması kuramamasına yol açabilmektedir.
4-7 yaş dönemi çocuğun sosyalleşme ihtiyacının doğduğu
dönemdir ve bu dönemde çocuğun dil gelişiminin büyük kısmı gelişmiştir, ancak
gelişme devam etmektedir.
Bu dönemde televizyonda izlenilen programların çocuklar üzerindeki
olumsuz etkileri şu şekilde olabilmektedir. Soyut düşünebilme dönemine henüz
gelmediği için çocuklar televizyonda gördükleri şeyleri gördükleri şekilde
algılarlar. Eğer çocuk soyut bir şeyi görüp yapmak isterse sorun olabilir. Örnek
vermek gerekirse bir süper kahramanın uçabilmesinin soyut düşünce eseri
olduğunu algılayamaz ve kendisinin de uçabileceğine inanır.
Televizyonda izlediği şeylerin etkisi altında kalabilir,
bazı şeylerden korkabilir. Şiddet içerikli yayınlara karşı ebeveynlerin uyanık
olması ve kesinlikle izletmemesi gerekmektedir.
Çocukta uyku sorunları, bir şeye karşı korku veya yalnız
kalmak istememe gibi durumlar başladıysa bunun nedeni televizyon olabilir.
*Çizgi
filmler de dahil olmakla birlikte tüm izlediklerini şiddet, gerilim, korku
bakımından incelemeli ve çocuğun gelişim dönemine uygun görülen yayınları
izlemesine izin vermelisiniz.
Copyright © 2018 Tüm Hakları Saklıdır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder